Respons- og oppfølgingstjenester i Innlandet

Her får du en samling av innsikten og kunnskapen som er utviklet gjennom prosjektet “Responstjenester Innlandet”.  Og informasjon om hvordan dette kan brukes i praksis for videre arbeid i Innlandet.  

“Responstjenester Innlandet” et samarbeidsprosjekt

Prosjektet hadde som målsetning å bidra til Innlandskommunenes kunnskapsbase om organisering og drift av respons- og oppfølgingstjenester ved å skissere et større mulighetsrom på tvers av kommuner og helseforetak for denne tjenesten, samt kunne gi støtte i beslutninger i valg av respons- og oppfølgingsløsninger på kort og lang sikt.

Prosjektet er forankret i helsefellesskapet, og har hatt aktiv deltagelse fra kommuner, spesialisthelsetjenesten, legevakt, fastlege og IKT.  For prosjektet ble det etablert en arbeidsgruppe, referansegruppe og styringsgruppe. Gruppene har bred representasjon – både faglig og geografisk. Prosjektperioden har gått fra mars 2024 til mai 2025. 

Ønsker du å lese sluttrapporten for prosjektet finner du den her Sluttrapport Responstjenester Innlandet (PDF, 117 kB)

Dagens respons- og oppfølgingstjenester.

Rapporten Organisering og drift av responstjenester, utarbeidet av PA Consulting, gir en grundig gjennomgang av dagens praksis for organisering av respons- og oppfølgingstjenester. Analysen bygger på intervjuer med kommuner og responssentre over hele landet, og gir innsikt i hvordan ulike modeller fungerer i praksis – med vekt på fordeler, ulemper og sentrale erfaringer. 

Les rapporten her Rapport om organisering og drift av responstjenester (PDF, 2 MB)

Fremtidens respons- og oppfølgingstjenester. 

Skalering av helseteknologi, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging utløser et behov for større kapasitet i håndteringen av varsler, hendelser og alarmer.  Hvem skal respondere på hva, og hvordan varsler vi riktig instans? 
Samtidig tydeliggjør et økosystem med ulikt utstyr og systemer behov for gode tekniske integrasjoner og standarder. Dagens løsninger er i stor grad formet av historiske strukturer og tidligere organisering, og det finnes få eksempler på helhetlige modeller som samordner kommunale helse- og omsorgstjenester, legetjenester, spesialisthelsetjeneste, private aktører og pårørende i ett integrert system – og det er her det ligger et uutnyttet mulighetsrom! 

Les den strategiske anbefalingen for videre utvikling av respons og oppfølgingstjenester i Innlandet her: kommer snart

Ta i bruk transformasjonskartet 

Kommunene i Innlandet gis tilbud om oppfølging for videre arbeid i form av rådgivning og operasjonalisering av det overordnede transformasjonskartet for den enkelte kommune. Oppfølgingen gjennomføres via regionale eller lokale workshops fasilitet av E-helse Innlandet i samarbeid med andre aktører.

Transformasjonskart for utfylling kan lastes ned her: kommer snart

 

Ta kontakt hvis din kommune ønsker støtte og hjelp i det videre arbeidet. 

Kontaktperson
Tor Sætrang
Kontaktperson e-helse i Innlandet
Mobil: 913 24 008
E-post: tor.saetrang@hamar.kommune.no