Om Digi Innlandet

Digi Innlandet skal bidra til at kommuner i Innlandet og fylkeskommunen sammen kan jobbe for å innføre og få effekt av nasjonale fellesløsninger på en bedre og rimeligere måte enn om alle jobber hver for seg.

Diginettverket er koblet til nasjonale strukturer med KS og regjeringen. I 2024 er de regionale ressursene innenfor e-helse blitt samlet og tilknyttet Digi Innlandet.

KI generert illustretbilde av Digi Innlandet - Klikk for stort bilde

Digi Innlandets overordnede mål er å skape en enklere hverdag for innbyggere og næringsliv, med bedre og mer sammenhengende tjenester. Man skal kunne bruke kommunenes ressurser mer effektivt og understøtte digital transformasjon. 

Samarbeidet mobiliserer regionale ressurser og fagkompetanse for å ta i bruk felles digitale tjenester og løsninger. Man skal jobbe for en mer ensartet praksis og metodikk der det er mulig, samt bidra til raskere og bedre utbredelse av digitale løsninger. Nettverket legger vekt på å arbeide tverrsektorielt og vil dra nytte av effektene dette gir. 

Samarbeidet skal også koordinere innspill/behov til KS for videreutvikling av eksisterende eller nye nasjonale fellesløsninger. De regionale digitaliseringsnettverkene er en del av den nasjonale samstyringsstrukturen til KS.

 

Hovedfokus i nettverket fra oppstart:

  • Legge til rette for å koordinere innføring av nasjonale og felleskommunale digitale løsninger, slik at de raskt og effektivt kan tas i bruk i kommunene.
  • Forenkle mottak og redusere tid og prosjektkostnader i den enkelte kommune

 

Ved å delta i diginettverket får kommunene:

  • Invitasjoner til å delta i ulike fellesanskaffelser som kan bidra til lavere kostnader for 
    løsningene og lavere opplæringskostnader fordi flere kommuner samkjører dette.
  • Informasjon om ulike regionale, felleskommunale og statlige løsninger og bistand i innføring og realisering av gevinster.
  • Effektivisering ved at mye av arbeidet som må gjøres kan utføres én gang på vegne av alle kommunene i samarbeidet
  • Ansatte blir satt sammen i nettverk og inngår i større fagmiljø som i felleskap deler og bygger kompetanse og som kan dele på nøkkelkompetanse.

Organisering

Digi Innlandet har fra start vært prosjektorganisert. Prosjektet eies av kommunaldirektører og fylkeskommunedirektør i Innlandet, ved kommunedirektørutvalget i KS Innlandet. Fra 1. januar 2025 går etableringsprosjektet over i drift og finansieres gjennom deltakeravgift fra medlemskommunene. Da er det kun de kommunene som deltar i nettverket som samarbeider og får bistand via nettverket.

Styringsgruppa

Styringsgruppa fungerer i dag som oppdragsgiver, og består av (fylkes-)kommunedirektører. 

Les mer her