Arbeidsgruppa i EPJ-løftet i Innlandet har startet arbeidet.Innsiktsarbeid og behovskartlegging er første fase i prosjektet EPJ-løftet i Innlandet. Nå er arbeidsgruppa i gang med dette viktige arbeidet som skal pågå i perioden oktober 2024 til mars 2025.“Som prosjektleder er jeg stolt av at over 40 kommuner nå går sammen om behov og innsiktsarbeidet om å anskaffe ny EPJ (elektronisk pasientjournal). Dette samarbeidet gir større kraft og styrke, samt muligheten til å dele ressurser, erfaringer og beste praksis, noe som vil styrke helsetjenestene våre betydelig. Sammen skal vi skape en mer effektiv og pasientsentrert omsorg. Dette er ikke bare et prosjekt; det er et skritt mot en mer sammenkoblet og pasientsentrert fremtid for helsevesenet!" sier Marthe Dyrud. På bakgrunn av innsiktsarbeidet og behovskartleggingen vil prosjektet legge en videre strategi for anskaffelsesprosessen og utarbeide en kravspesifikasjon.Planlegging av anskaffelse og utarbeidelse av en kravspesifikasjon som kommunene kan stille seg bak, krever involvering fra ansatte på flere nivåer i alle faser av prosjektet. Det vil komme informasjon om hvordan du som ansatt kan bidra til arbeidet.Arbeidet skal resultere i et konkurransegrunnlag og en kravspesifikasjon på anskaffelse av ny EPJ. I denne fasen skal det avklares hvilke kommuner som ønsker å være med videre i anskaffelsen og da signere en forpliktelseserklæring.I tillegg vil prosjektet søke på midler fra helseteknologiordningen for å finansiere prosessen på vegne av alle kommunene som deltar videre i fase 2. Helseteknologiordningen har EPJ-løft som et prioritert satsningsområde, og det oppfordres til samarbeid mellom flere kommuner for å kunne få tilskudd.Se oversikten over medlemmene i arbeidsgruppa her: Arbeidsgruppa