Digitale nøkler gjør hverdagen enklere for innbyggere med hjemmetjenester fra Elverum kommune

Elverum kommune har tatt i bruk en innovativ løsning for digitale nøkler i hjemmetjenesten. Denne løsningen gir trygg og effektiv adgang for helse- og omsorgstjenester uten å påvirke innbyggernes private tilgang. Over 500 innbyggere i Elverum har allerede tatt i bruk systemet, som også er adoptert av flere andre kommuner i innlandet.

Åshild Sæther Engen, rådgiver for velferdsteknologi i Elverum kommune Kathrine Geard

Fremtidsrettet løsning

Elverum kommune har sammen med Careium utviklet en innovativ løsning for benyttelse av digitale nøkler i hjemmetjenesten. I samarbeid med underleverandør Unloc som har stor kompetanse på benyttelse av digitale nøkler både i privat og bedriftsmarkedet har man utviklet en løsning for kommunal sektor. 

Det er nå mulig med en privat-kommunal samhandling rundt innbyggerens digitale lås ved behov for helse- og omsorgstjenester. Tjenestemottakeren benytter fortsatt sin private tilgang, mens kommunen får tilgang så lenge man har helse- og omsorgstjenester fra kommune. Tilgangen påvirker ikke tjenestemottaker eller pårørendes tilgang.  

Dette er framtidens bruk av nøkler. Vi som kommune ønsker å være framoverlent og følge med på hvordan samfunnet utvikler seg,”  forteller  Åshild Sæther Engen, rådgiver for velferdsteknologi i Elverum kommune.

Løsningen er testet over tid og rullet ut i Elverum kommune til alle brukere med trygghetsalarm. I overkant av 500 innbyggere har fått tilgang til den nye løsningen som gir trygg og effektiv adgang til hjemmene deres for ansatte i helse- og omsorgstjenesten.

"Vi ønsket oss en bedre og mer framtidsrettet løsning for administrasjonen, i tillegg til sikker adgang til boliger som benyttes av mottakere av helse- og omsorgstjenester. Bruk av smarttelefoner er en viktig del av arbeidshverdagen til ansatte i dag, så dette er en naturlig utvikling", sier Sæther Engen.

Les hvordan brukerne av digital nøkkel opplever løsningen.

Utbredelse til flere kommuner

I utprøvingsperioden har det vært et bra samarbeid med OBOS, som selv har bygget sin løsning på samme Unloc-system. For Elverum kommune ble det i utviklingsprosessen viktig at det er tjenestemottakeren selv som har kontroll. Derfor ønsket kommunen å utforske markedet etter en løsning der tjenestemottaker/innbygger selv var eier av låsen, og at kommunen gis tilgang ved tjenstlig behov. Sikkerhet, brukervennlighet og fleksibilitet har stått sentralt i utviklingen. Samtidig understreker kommunen viktigheten av å ta hensyn til at ikke alle brukere er like vant til digitale verktøy.

“Det er viktig å ha med seg i prosessen at ikke alle brukere er vant til den digitale verden foreløpig, så man må ha løsninger som tar høyde for dette også. Men det at det blir flere og flere som skaffer seg digitale låser gjør at våre kommunale tjenester må tilpasses til at dette er framtidens løsning”, sier Sæther Engen.

Flere kommuner i innlandet har nå valgt å ta i bruk samme løsning som Elverum, så langt Hamar og Åmot, mens flere er på vei.

Les mer om samarbeidet med OBOS