Når lærerværelse ønsker å ta i bruk en ny APP i undervisningen.
I veiledningstjenesten er det inkludert ulike kompetanseløft for deltakerne. Ett av disse ble gitt av IKT rådgvier Stine Syltevik som til daglig jobber med digitalisering i Lillestrøm kommune. Syltevik tok utgangspunkt i KS sin veiviser, som gir veiledning om hva som bør vurderes når det kommer et ønske om å ta i bruk en digital tjeneste i opplæring med elever.
Syltevik delte Lillestrøm kommunes erfaringer og beskrev hvordan de organsere sitt ROS arbeid. Hun fremhevet to suksessfaktorer. For det første er det viktig å legge vekt på den tidlige vurderingsfasen. Hun anbefaler å utarbeide en kriterieliste og bruke denne som grunnlag for den innledende vurderingen. For det andre er det verdifult å invitere lærere inn i selve risikoanalysen. Dette tilfører analysen ulike perspektiver og bidrar til å bygge kompetanse på risikoanalyser i hele organisasjonen.
Deltakerne fikk prøve seg på et reelt case der de i grupper risikovurderte et digitalt læringsverktøy som er tilgjengelig i dagens marked.
Stine Syltevik fra Lillestrøm kommunePå dette bildet illustrerer Syltevik hvordan forløpet fra et ønske kommer inn og veien frem til å ta ibruk en digital tjeneste ofte ser ut. Et forløp som i praksis kan ta risikofylte snarveier. Mange av deltakerene kunne kjenne seg igjen i en slik virkelighet, men har alle et mål om å få på plass forløp som ivaretar personvern og informasjonsikerheten bedre i barnehage og skole.
Bli kjent med og ta ibruk veiviseren som ligger på KS sin nettside