
Nå starter den viktige dialogen
Denne fasen innebærer en konkurransepreget dialog, der vi går i dybden på behov, løsningsforslag og krav med leverandørene. Første frist for å levere tilbud er satt til 3. september 2025, og deretter følger en intensiv høst med tett dialog, workshops og forhandlinger.
Hensikten med konkurransepreget dialog er å sikre at vi får best mulig løsning – ikke bare teknisk, men også med tanke på brukervennlighet, drift, innføring og videreutvikling. Vi legger stor vekt på kvalitet og samarbeid, og vi skal bruke høsten godt for å bli trygge på valget vi skal ta.
Målet er å lande endelig leverandør rett før jul. Da skal vi stå med en avtale som vil forme hvordan helse- og omsorgstjenestene i Innlandet jobber digitalt i årene som kommer.
Etter grundig kvalifisering er fire leverandører valgt ut til å bli med videre i prosessen, disse er Aidn AS, Systematic A/S, Tietoevry Norway AS og Visma Flyt AS.
En historisk anskaffelse
Dette er en historisk satsing, der 44 kommuner går sammen om én felles EPJ-løsning. Det gir mange fordeler:
- Bedre samhandling mellom tjenester og kommuner
- Enklere hverdag for ansatte og tryggere tjenester for innbyggere
- Mer effektiv opplæring og drift
- Styrket innovasjon og utvikling
- Større innkjøpskraft
Samtidig stiller det høye krav til prosess og gjennomføring. Det er derfor avgjørende at vi nå gjennomfører en grundig og strukturert dialogprosess med leverandørene.
Hva skjer fremover?
- September: Første tilbud fra leverandørene
- September – november: Dialogmøter, vurderinger, tilpasninger
- Desember: Endelig valg av leverandør
Det blir en travel og viktig høst for alle som er involvert i prosjektet – både i prosjektorganisasjonen og ute i kommunene. Vi ser frem til å fortsette dette arbeidet sammen med dere, og til å finne en løsning som svarer på de store behovene og ambisjonene vi har for helsetjenestene våre.
Les mer Felles EPJ løft i Innlandet