Om Digi Innlandet

Digi Innlandet skal bidra til at kommuner i Innlandet og fylkeskommunen sammen kan jobbe for å innføre og få effekt av nasjonale fellesløsninger på en bedre og rimeligere måte enn om alle jobber hver for seg.

Diginettverket er koblet til nasjonale strukturer med KS og regjeringen. I 2024 er de regionale ressursene innenfor e-helse blitt samlet og tilknyttet Digi Innlandet.

KI generert bilde av Digi Innlandet - Klikk for stort bilde

 

Digi Innlandets overordnede mål er å skape en enklere hverdag for innbyggere og næringsliv, med bedre og mer sammenhengende tjenester. Man skal kunne bruke kommunenes ressurser mer effektivt og understøtte digital transformasjon. 

Samarbeidet mobiliserer regionale ressurser og fagkompetanse for å ta i bruk felles digitale tjenester og løsninger. Man skal jobbe for en mer ensartet praksis og metodikk der det er mulig, samt bidra til raskere og bedre utbredelse av digitale løsninger. Nettverket legger vekt på å arbeide tverrsektorielt og vil dra nytte av effektene dette gir. 

Samarbeidet skal også koordinere innspill/behov til KS for videreutvikling av eksisterende eller nye nasjonale fellesløsninger. De regionale digitaliseringsnettverkene er en del av den nasjonale samstyringsstrukturen til KS.

Formål

Formålet skal sikre at man i fellesskap arbeider for gode sammenhengende digitale tjenester til innbyggerne uavhengig av hvilken kommune man bor.

Formålet med samarbeidet om Digi Innlandet er å gå bistand til kommunenes digitaliseringsarbeid, og øke kommunens gjennomføringskraft ved å:

  • ha en koordinerende rolle i digitaliseringsarbeidet i Innlandet fylke
  • styrke og dele den samlede kompetansen i Innlandet
  • støtte kommunene i økt utbredelse, bruk og gevinstrealisering av løsninger og prosjekter
  • ta del i nasjonalt arbeid, forsterke og påvirke utviklingsarbeidet, som å delta i samstyringsstrukturen for å fremme sektorens behov
  • på vegne av nasjonale aktører, utføre oppgaver og ta ansvar for å støtte kommunene i deres arbeid

Oppgaver

Digi Innlandet skal oppfylle formålene gjennom fire innsatsområder:

  1. Samhandling; God samhandling regionalt og nasjonalt, med åpen dialog og informasjonsflyt.
  2. Kompetanse; Tilstrekkelig tilgang til kompetanse og kapasitet innen digitalisering.
  3. Konsept- og prosjektforslag; Gode konsept- og prosjektforslag blir identifisert og fremmet.
  4. Felles digitale løsninger; Effektiv innføring av nye nasjonale og regionale løsninger.

Organisering

Fra 1. januar 2025 ble Digi Innlandet organisert som et oppgavefellesskap finansieres gjennom deltakeravgift fra medlemskommunene. 

Representantskapet

Representantskapet er det øverste organet i Digi innlandet, og består av en folkevalgt representant fra hver deltakende kommune, og en vararepresentant fra hver deltakende kommune.  

Leder og nestleder for representantskapet for kommunestyreperioden 2023-2027 er:

Leder: Kai Ove Berg, ordfører Ringsaker kommune  

Nestleder: Jørand Ødegård Lunde, ordfører Vang kommune 

Styringsgruppa

Styringsgruppa er oppnevnt av representantskapet.  Les mer om styringsgruppas ansvar og se hvem som er medlemmer her