Veikart for digitale innbyggertjenester

Bli med å påvirke arbeidet med å utforme et felles veikart for digitale innbyggertjenester. Pr nå er det meldt inn og registrert 200 initiativer av digitale innbyggertjenester som arbeidsgruppa for veikartet har som utgangspunkt.

En sirkulær modell som går fra nasjonal allmening innerst med infrastruktur,  design og kunnskap. Ett mellomlag med felles løsninger til ytterste lag med lokal innovasjon og tjenesteutvikling - Klikk for stort bildeDette målbildet er en illustrasjon for hvordan digitalisering i offentlig sektor kan utvikles.

Samarbeid for felles begrepsapparat og rammer

Utformingen av veikartet er et samarbeid mellom Diginettverkene, KS og KS Digital, fylkeskommunene, kommunene og IKT-miljøene. Bakgrunnen for arbeidet er en erkjennelse av at det er mange som utvikler tilnærmet like løsninger for å yte samme innbyggertjeneste.

Tidslinja i dette arbeidet startet med en fysisk samling i januar og har en ambisjon om å levere til NOKIOS i oktober. 

Under mottoet “Designe nasjonalt, utvikle sammen” skal vi i løpet av 2025 kartlegge hvilke digitale innbyggertjenester sektoren bør prioritere. Dette gir oss innsikt i dagens tilbud – og grunnlag for smart utvikling fremover. Vi må samle innsatsen og styre klokt, sier Tristan Rolstad, fagsjef digitalisering i KS. 

En tydelig handlingsplan og et konkret veikart hjelper oss å omsette ambisjonene i Fremtidens digitale Norge til reell verdi for innbyggerne. KS Digital tar nå stafettpinnen videre med mål om bred involvering og felles eierskap. Det handler om å gjøre riktige prioriteringer, utvikle nasjonale løsninger som virkelig løfter sektoren, og sikre at vi lykkes sammen.

Det har blitt gjennomført to svært interessante webinarer. Det første torsdag 20. mars og det andre torsdag 27. mars. Opptak av webinarene finner du på KS sin nettside Webinarrekke om digitalisering 

Innhold i de to webinarene

Tema i det første webinar er Fremtidens digitale Norge og svarer ut hvordan veikartet bidrar til å realisere den nasjonale digitaliseringsstrategien.​ Den andre overskriften er Utfordingsbildet for digitalisering​ og svarer ut hva må den enkelte kommune jobbe med for at kommunal sektor skal lykkes med digitaliseringen og realisering av veikartet.

Tema i andre webinar er Digital modenhet og svarer ut hvordan veikartet er et verktøy for å bevege seg oppover i modenhetstrappen​. Den andre overskriften er Nettverksledelse​ og svarer ut hvordan vi skal håndtere behovet for samstyring og selvstyre gjennom et veikart​.

Fra digitaliseringsstrategi til veikart

Utgangspunktet er Digitaliseringsstrategien som sier at det skal legges til rette for at innbyggerne får en bedre og ​mer helhetlig opplevelse av digitale tjenester, ​der deres behov og perspektiver blir prioritert.​

Veikartet er et verktøy for å operasjonalisere strategien og har fire formål:

  • Visjon og mål​

Et veikart definerer den overordnede visjonen og målene for digitalisering av innbyggertjenester, og gir en klar retning for hva som skal oppnås på kort og lang sikt.​

  • Trinnvise tiltak​

Det beskriver konkrete tiltak og milepæler som må gjennomføres for å nå de fastsatte målene, og deler opp arbeidet i faser som er lett å følge og evaluere.​

  • Samordning og samarbeid

Veikartet legger til rette for samarbeid mellom ulike aktører, både på nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå, for å sikre en helhetlig og koordinert utvikling av digitale tjenester.​

  • Kommunikasjon​

Et veikart fungerer som et effektivt kommunikasjonsverktøy, som gir alle aktører en felles forståelse av målene, tidslinjene og fremdriften. ​

Det sikrer at både interne og eksterne interessenter, som politikere, ledere og innbyggere, er informert og engasjert i prosessen. ​

Veikartet hjelper til med å skape transparens og tillit gjennom tydelig kommunikasjon av hva som skjer, hvorfor det skjer, og hvordan det påvirker innbyggertjenestene.

 

Du kan også lese mer om dette arbeidet på KS Digital sine nettsider veikart for digitale innbyggertjenester