Om Fiks Digiorden
Applikasjonen Fiks Digiorden er et styringsverktøy som hjelper kommunen med å drive god informasjonsforvaltning. Styringsverktøyet kan brukes til å sikre et strategisk eierskap til kommunens informasjonsforvaltning og investeringer på digitaliseringsområdet.
Fiks Digiorden gir oversikt over kommunens
- Arkitektur med tjenesteområder
- Applikasjoner
- Datasett
- GDPR - behandlingsprotokoll av personopplysninger
Bakgrunn
Digiorden er utviklet av kommunene i Kongsbergregionen og Telemark. 1. januar 2021 ble løsningen overført til KS for å bli en nasjonal løsning på Fiks-plattformen for alle kommuner.
Kommunene i Kongsbergregionen og Telemark ønsket å etablere god informasjonsforvaltning, få "orden i eget hus" og hadde en ambisjon om å tilrettelegge for deling av data gjennom løsningen. Når en kommune har registrert egne data i løsningen gir den en oversikt over kommunenes systemer og datasettene i systemene. Digiorden gir også støtte for GDPR-protokoll og noe styringsdata for kommunens ledelse.
KommIT-rådet har godkjent videreutvikling og spredning av løsningen som en felles kommunal komponent eid av kommuenene. KS etablerte derfor et prosjekt, finansiert gjennom Digifin, og flyttet løsningen over til Fiks-plattformen i januar 2021.
Webinarrekke
Det inviteres til en webinarrekke i uke 10, 11, 12 og 13.
- KS informerer om løsningen
- Hva inneholder løsningen
- Hvordan komme i gang
- Utviklingsløp
- Vi hører fra kommuner i Innlandet som bruker løsningen i dag
- Hva fungerer bra
- Hvordan tok de i bruk løsningen
- Hvilke gevinster ser de
- Hva slags utfordringer møter man
- Vi hører fra kommuner som har valgt andre leverandører i markedet
- Hvorfor ikke Digiorden
- Hvilke erfaringer har man med private aktører
- Hva er bra med de
- Hvilke utfordringer møter man
- Vi oppsummerer og legger en plan for hvordan vi skal gjennomføre dette for de kommunene i Innlandet som ønsker å være med
Meld deg på via knappen under
Meld deg på her!